Influència de la sensibilització dels alumnes en la selecció dels residus

Després d’haver fet unes quantes classes introductòries al projecte d’Escoles Verdes, comencem a posar en pràctica actuacions per a ajudar a acomplir una de les 6 accions de que consta el nostre projecte, en concret, la Gestió dels Residus.
Com tots sabem al pati disposem d’unes ecoàrees a on podem seleccionar els residus per tal de poder-los recuperar.
Dins del variable de 1r d’eso d’Escoles Verdes volem estudiar quin grau de consciència té l’alumnat en aquesta matèria, amb la finalitat de poder-ho corregir, a partir de la sensibilització que es farà des de les tutories i d’altres propostes.

Amb aquest propòsit, avui dia 1 d’octubre hem baixat al pati per comprovar fins a quin punt els alumnes de 1r, 2n i 3r feien bé la tria de residus (alumini i plàstics, residus orgànics i paper de cuina) i veure si hi havia diferències entre cursos.

Com sabeu, al pati, hi ha 3 contenidors dels següents colors:
– Groc ( per als envasos, és a dir, plàstics, aluminis i tetrabricks de sucs)
– Blau (per als papers que estiguin NETS)
– Marró o Verd, segons el pati ( per a les restes de menjar)

Hem anat al pati de 1r i hem observat el següent:

Hem vist que el contenidor groc estava bé però el contenidor blau, no estava bé del tot i el contenidor marró estava molt mal classificat ( a dins hi hem trobat molt paper d’alumini i molts plàstics i envasos).
Una de les coses que ens ha cridat l’atenció és que especialment en aquest pati es llençava menjar (trossos d’entrepà i pastes) i no només restes de menjar.

Aquí podeu observar el contingut del contenidor marró del pati de 1r d’ESO, com veieu els residus no estan gens classificats!

Llavors hem agafat amb guants el contingut del contenidor marró i l’hem destriat bé perquè els companys quan l’obrin de nou s’adonin que a dins no hi va el paper d’alumini.

Després hem anat al pati de 3r (és a dir, la pista) i hem mirat els contenidors que hi ha al costat del gimnàs i hem vist que el groc seguia estant bé però el blau estava malament i el marró estava a mitges.

Ens hem adonat que tant en el pati de 1r com en el de 3r, el contenidor més buit és el situat al mig (tant hi fa quin sigui, és el que els alumnes omplen menys), és a dir, pensem que la gent s’aproxima a la zona dels contenidors pels extrems i omple aquell que li queda més aprop sense fixar-se en quin és.

Després hem anat als contenidors situats a la paret entre el pati de 3r i de 2n i hem vist que potser era la zona de contenidors que estava pitjor, el contenidor groc d’aquesta zona és l’únic contenidor groc de tot el pati que estava mal classificat, i el blau estava a mitges i el marró estava realment molt malament.

Per últim hem anat al pati de 2n, a on només hi havia només 2 contenidors i el groc estava bé i la gent utilitza el contenidor blau malament, cal dir que faltaria un contenidor marró en aquest pati.

Properament, a les diverses tutories, i en especial a 1r d’eso i 2n d’eso, els tutors treballaran continguts d’escola verda amb els seus alumnes, des de l’optativa de Natura urbana (Escoles Verdes) esperem que tothom ajudi a col·laborar en la selecció correcta dels residus. Passada aquestes activitats, tornarem a observar l’estat de la selecció de residus al pati per veure si hi ha hagut una millora.

COL·LABOREU!!!

Penseu que, si seleccionem bé els residus, els podrem tornar a reutiltizar (en el cas dels aluminis i els plàstics) i es podran utilitzar els residus de menjar com adob de plantes.