Camp d’Aprenentage Cadí-Moixeró

Sortida Guardiola_7El Camp d’Aprenentatge de l’Alt Berguedà està situat al Prepirineu català, al costat del Parc Natural Cadí-Moixeró i prop de les Fonts del Llobregat.

La seva situació geogràfica permet l’estudi d’un entorn natural propi de la muntanya mitjana, amb un paisatge i relleu característics, i del naixement del riu Llobregat.

L’estada al camp d’aprenentatge es va centrar en dos grans blocs:

– El riu: morfologia, vegetació de ribera i qualitat de l’aigua.

– Reconeixement topogràfic de l’entorn: lectura de mapes, utilització de GPS i caracterització d’una ruta.

Això fa que els àmbits de treball més significatius siguin:

Sortida Guardiola_3– El riu:

Activitat de tot un dia de durada que pretén determinar la qualitat de l’aigua del riu Llobregat la zona de Guardiola de Berguedà a partir de l’anàlisi d’alguns paràmetres fisicoquímics i de la recollida de macroinvertebrats.

L’estudi compagina el treball de camp amb el treball de laboratori.

L’observació i la identificació dels macroinvertebrats es realitza amb l’ajut de lupes binoculars i de claus dicotòmiques i s’arriba a determinar l’índex biològic global.

– Reconeixement topogràfic de l’entorn:

Activitat de tot un matí. A l’aula es presenta l’activitat, tot seguit s’explica el funcionament del GPS i l’ús del mapa topogràfic i del geocaching i en grups es prepara la ruta. Després, sobre el terreny, es realitza una ruta. Un cop acabada, i un altre cop a l’aula, es fa la posada en comú de les dades generades que el GPS ha emmagatzemat.

Activitats complementaries programades en aquesta sortida:

Taller de construcció d’un planisferi, Identificació d’estrelles amb l’ajut del planisferi i ruta d’observació geològica i paisatgística a coll de pal.

Què es pretén amb aquesta sortida?

  • Consolidar i ampliar els coneixements adquirits a l’aula.

  • Potenciar el treball de camp com a eina didàctica bàsica per al coneixement de l’entorn.

  • Sensibilitzar als estudiants de la necessitat de conèixer, respectar i estimar el medi que ens envolta, intentant fomentar l’empatia cap al patrimoni natural, social i cultural.

  • Procurar que els alumnes desenvolupin tècniques d’investigació i de treball científic, aportant elements de reflexió i eines i materials pedagògics adequats.

Magda Gorro,  Rosa Cerarols i Sara Fontquerni

Sortida Guardiola_4 Sortida Guardiola_5 Sortida Guardiola_6