Logroño, posem les accions en comú

Els passats dies 16, 17, 18 i 19 de novembre, la professora Magda Gorro i l’alumne de 4rt C Adrià Baselga vam anar a la III Confint Estatal de “Cuidemos el planeta”.  En aquesta conferència celebrada a Logronyo, la Rioja, hi van assistir representants de Palència, la Rioja, les Illes Canàries, Comunitat de Madrid, Madrid ciutat, Múrcia, el País Basc, Navarra i altres alumnes i professors de la delegació de Catalunya, de la qual nosaltres formàvem part.

img_20161116_183437

El primer dia, com que el viatge va ser llarg, només hi va haver activitat després de sopar, en aquesta activitat cada delegació havia de presentar la seva comunitat, explicant alguna cosa interessant des del punt de vista cultural i alguna cosa mediambiental que ens caracteritzés. Nosaltres vam explicar costums i tradicions tant importants com ara els castellers, la Patum i la gastronomia catalana.

Després d’aquestes presentacions es va fer un resopó amb porductes típics i ecològics que havien dut els alumnes de les diferents delegacions.

El 2n dia, va ser el dia més complet de la conferència, vam començar amb la inauguració de la Confint, per part del Conseller d’Agricultura i Medi Ambient i el Conseller d’Educació de la Rioja, seguit d’un monòleg de motivació per animar als joves a descobrir que res és impossible per difícil que sembli.

Seguidament es van establir uns torns per a fer la presentació dels pòsters que cada centre duia  a la fira d’exposicions i a la vegada poder escoltar les presentacions d’altres centres i intercanviar experiències amb altra gent d’altres comunitats autònomes d’Espanya gràcies a una.

Aquesta petita fira estava organitzada de tal manera que cada comunitat autònoma tenia un espai propi en el qual hi posava el seu material per explicar el projecte, l’eslògan i la clau de la comunicació de cada institut o escola.

Després de dinar, una activitat que vam fer va ser anar per grups (compostos per representants de diferents comunitats autònomes) a buscar exemples d’accions en aquests pòsters. Amb aquesta activitat el que es pretenia era que nosaltres, els alumnes, busquéssim exemples de desenvolupament d’accions que potser són semblants a les nostres i que comparéssim com les executaven en diferents llocs, per agafar idees d’aquelles activitats que millor funcionen entre les accions que es feien arreu d’Espanya.

img_20161117_164516                 img_20161117_113223

L’endemà, divendres, durant al dematí, els alumnes es van organitzar en diferents tallers centrats en la tasca de comunicació de les accions que s’havien fet el dia anterior. Alguns dels tallers era rap, audiovisuals, teatre i manifest.

Aquests tallers es feien per demostrar com a través de la poesia cantada, a través d’un telenotícies, a través d’una escenificació o a través d’una declaració de principis es pot arribar a comunicar els objectius de la Conferència tant a altres joves com als adults.

El mateix divendres a la tarda, vam fer una visita pel centre de Logronyo i després ens vam reunir a la cèntrica plaça del Espolón per dur a terme algunes de les accions dels tallers, per començar vam fer una “flashmob”, que havien preparat el grup d’alumnes de teatre, també es va fer un rap explicant les causes del canvi climàtic i el que podíem fer per els joves per a evitar-lo i per concloure es va llegir un manifest amb una sèrie d’idees que volíem expressar al públic assistent, els ciutadans de Logronyo, en la lectura d’aquest manifest les parts més importants van ser traduïdes a l’euskera i al català.

Finalment, el dissabte al dematí es va fer el plenari, a on es va fer el recull de tot el que s’havia estat treballant, ja que mentre els alumnes tenien les seves activitats, els professors tenien les seves activitats paral·leles a on també tenien lloc intercanvis d’idees, un recull de les claus més importants de l’educació per a la sostenibilitat o un taller per a debatre com podem millorar l’organització d’un comitè ambiental tant pel que fa a l’organització dels professors com dels alumnes, entre altres activitats.

Va ser una experiència molt enriquidora a nivell personal i vam aprendre moltes coses per fer al centre que poder mai se’ns havia acudit.

 

Per concloure l’article m’agradaria dir la frase de la confint: “Si no es ahora, ¿cuando? Si no somos nosotros, ¿quiénes?

A continuació us deixem les dades de l’instagram dels alumnes de la delegació catalana a on podreu veure millor les activitats que s’han fet.

Instagram: @catalans compromesos